ساده دیزاینر

پشتیبان وب چیست؟


 

امروزه وبسایت ها و کسب و کارهای آنلاین به بخش غیرقابل انکار جامعه تبدیل شده است، به گونه ای که حتی برای فروش تولیدات خانگی و جزئی نیز اگر وبسایت خود را راه اندازی کنید قطعا کسب درآمد خوبی را مشاهده می کنید؛ وب سایت ها تنها به کاربردهای تجاری محدود نمی شوند بلکه امروزه شاهد وبسایت های مختلفی در زمینه آموزشی، خبری، بازی، خدماتی و… هستیم؛ امــا آنچه بین تمامی وبسایت ها اهمیت دارد نگهداری و پشتیبانی وبسایت است که در این مقاله بصورت کامل به بررسی این مساله می پردازیم که پشتیبان وب سایت چیست؟

بنابراین اگر شما نیز قصد راه اندازی یک وبسایت را دارید بهتر است قبل از هرچیزی با اهمیت پشتیبانی و موارد مهم پشتیبانی وبسایت آشنا شوید، زیرا اهمیت این مسئله به اندازه ای است که بدون آن وبسایت شما کمتر از چندماه از کار می افتد. برای اطلاع از اهمیت راه اندازی وبسایت می توانید مقاله چرا باید کسب و کار اینترنتی داشته باشیم را مطالعه نمایید.

پشتیبان وب سایت چیست؟

پشتیبان وب سایت چیست؟

هر وبسایت دارای بخش های متفاوتی است، بخشی از آن در دسترس و قابل مشاهده کاربران است اما بخشی از آن از دید کاربر مخفی است و به نوعی عملیات مهم وبسایت در آن بخش انجام می شود تا در نهایت خروجی آن برای کاربران قابل مشاهده و در دسترس باشد، بنابراین یک پشتیبان سایت باید دانش و آگاهی لازم برای تعمیر و نگهداری بخش های مختلف سایت را داشته باشد تا در نهایت وبسایت بدون خطا به فعالیت ها و ارائه خدمات خود ادامه دهد.

نکته مهمی که باید بعنوان یک پشتیبان وبسایت همواره به آن توجه کنید سرعت رشد تکنولوژی است، باتوجه به اینکه امروزه در هر زمینه تعداد رقبا به شدت افزایش یافته است و فعالیت وبسایت شما در هر زمینه ای که باشد شما با رقبای قدری در حال رقابت هستید، بنابراین آپدیت اطلاعات و دانش در زمینه ارتقای وبسایت مسئله بسیار مهمی است که یک پشتیبان سایت باید همواره اطلاعات خود را آپدیت کند تا بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد.

تعریف پشتیبان وبسایت

پشتیبان وبسایت را می توان اینگونه تعریف کرد: فعالیت های مختلفی که در جهت بروزرسانی بخش های مختلف سایت، تعمیر و نگهداری، ارتقای وبسایت، سئوی فنی سایت و… انجام می دهیم را پشتیبانی سایت می گویند که با نظارت کامل بر بخش های مختلف هر وبسایتی در نهایت تمامی ایرادات ونواقص را رفع کرده و به کارایی بهتر وبسایت کمک می کند.

آیا پشتیبان سایت و پشتیبان IT یکسان است؟

برخی افراد به دلیل نداشتن اطلاعات و به اشتباه پشتیبان سایت و پشتیبان IT را یکسان می دانند و به تبع وظایف این دو را یکسان می دانند امــا این تفکر کاملا غلط است و پشتیبانی سایت و IT دو مسئله کاملا مجزا از یکدیگر هستند، شاید یک مدیر آی تی اطلاعاتی در رابطه با توسعه وب داشته باشد اما انتظار حل کردن مشکلات سایت توسط این شخص انتظاری کاملا نابجا و اشتباه است.

به صورت دقیق می توان گفت وظایف پشتیبان وبسایت از پشتیبان IT کاملا مجزا است و نمی توانیم مشکلات توسعه وبسایت و رفع خطاهای وبسایت را از یک پشتیبان آی تی داشته باشیم و برای هر بخش از پروژه لازم است کارشناس و پشتیبان مجزا استخدام شود تا در نهایت تمامی بخش ها طبق روال و با نظم پیش رود.

خدمات پشتیبانی سایت چیست؟

بصورت کلی خدمات پشتیبانی سایت را می توان به 4 گروه خدمات پشتیبانی فنی سایت، خدمات پشتیبانی محتوایی سایت، خدمات پشتیبانی گرافیکی سایت و خدمات پشتیبانی سئوی سایت اشاره کرد که هر یک بخش مهمی از وبسایت را شامل می شود و در صورت یکه عملکرد آن با اختلال مواجه شود قطعا عملکرد نهایی وبسایت نیز با اختلال مواجه می شود.

در ادامه به معرفی 8 بخش مهم از 4 گروه پشتیبانی وبسایت می پردازیم تا به صورت با خدمات مهم در هر بخش آشنا شویم:

1-آپدیت نرم ‌افزار و ابزارهای وب‌سایت

برای ساخت هر وبسایتی قطعا ابزارها، نرم افزارها، فریم ورک ها و زبان های برنامه نویسی مختلفی استفاده می شود، اما آنچه مهم است و باعث بالا رفتن میزان بازدهی و کارایی وبسایت می شود بروزرسانی نرم افزار و ابزارهای مورد استفاده است که علاوه بر بالا بردن سرعت وبسایت امنیت را نیز افزایش می دهد.

بنابراین یکی از مهمترین وظایف و خدماتی که یک پشتیبان سایت ارائه می دهد بروزرسانی این ابزارها و نرم افزارها می باشد، برخی از سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس بصورت اتوماتیک آپدیت می شوند اما برخی دیگر نیاز به آپدیت دستی دارد که پشتیبان سایت با مهارت و دانش کافی در این زمینه بررسی ها و بروزرسانی های لازم را انجام می دهد.

2-بررسی سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهمترین مسائل در سایت است که اگر سرعت بارگذاری و لود صفحات یک سایت پایین باشد کاربر برای باز شدن آن صبر نمی کند و تمام زحماتی که برای بخش طراحی صفحات سایت، تولید محتوا و… انجام داده اید از بین می رود. بنابراین بررسی و بهبود سرعت سایت نیز یکی از مهمترین وظایف یک پشتیبان سایت به حساب می آید.

3-بررسی خطاهای کدنویسی وبسایت

حتی اگر وبسایت شما توسط بهترین افراد و متخصصین طراحی و تولید شده باشد احتمال خطا یا وجود مشکل در آن وجود دارد، برخی مشکل های جزئی ممکن است به ظاهر کم اهمیت باشد اما اگر در شرایط و زمان درست رفع نشود قطعا مشکلات بزرگی را بوجود می آورد. بنابراین یکی دیگر از وظایف پشتیبان سایت بررسی کدهای HTML وبسایت و رفع خطای آن است؛ که برای تشخیص و رفع این خطاها لازم است با علم برنامه نویسی تا حدی آشنا باشد.

4-بررسی ایرادات ظاهری وبسایت

ظاهر وبسایت یا همان بخش گرافیکی و خروجی که کاربران تنها با همین بخش در ارتباط هستند، هرگونه ایراد جزئی یا کلی در ظاهر وبسایت می تواند در تجربه کاربری و رابط کاربری سایت تاثیر منفی داشته باشد، زیرا پوسته خارجی وبسایت شما همان بخش خارجی است که کاربر با آن در ارتباط است بنابراین لازم است در صورت بروز کوچکترین ایراد یا خطایی سریعا مشکل برطرف شود.

یکی از وظایف مهم پشتیبان سایت بررسی پیوسته ظاهر سایت و صفحات مختلف وبسایت است تا در صورت مواجه با هرگونه خطایی در اولین فرصت نسبت به رفع آن اقدام شود.

5-تهیه فایل‌های بک‌آپ

پشتیبان گیری از سایت یا فایل های بک آپ از اقدامات اساسی است که باید برای وبسایت انجام شود، هر وبسایت در بستر فضای مجازی یا بهتر است بگوییم فضای ابری و پایگاه داده قابل اجرا است، حال تصور کنید ناگهان به هر دلیل سرور اطلاعاتی از دسترس خارج شود و اطلاعات شما به صورت کلی پاک شود!! یا حتی ممکن است بروزرسانی و آپدیت اشتباه نیز باعث از دست رفتن تمام اطلاعات شما شود، حال تمام آنچه تا امروز برای وبسایت خود انجام داده اید از دست رفته است! چه می کنید؟!

بله بسیار سخت است و تصور آن نیز ناراحت کننده است، از این رو یکی از وظایف پشتیبان سایت  تهیه فایل های پشتیبان یا بک آپ گرفتن است که لازم است، به‌طور مداوم، فایل‌های پشتیبان را از وب‌سایتی که در دست دارید تهیه کنید تا در نهیات در صورت بروز هر مشکلی به راحتی و بدون هیچ گونه نگرانی وبسایت خود را به حالت اول برگردانید.

6-استراتژی تولید محتوایی

ابتدا قبل از هرچیزی لازم به ذکر است که تولید محتوای سایت در اغلب موارد بر عهده تیم سئو می باشد امــا بعنوان یک پشتیبان سایت حرفه ای و موفق لازم است با تکنیک های استراتژی تولید محتوا و بررسی تولید محتوای رقبا آشنا باشد، زیرا فضای مجازی و وبسایت همواره در حال توسعه است و برای حرفه ای شدن در این مسیر بهتر است با تمام بخش های آن آشنا باشید.

7-آشنایی با مسائل سئو

سئوی سایت یک زمینه تخصصی است که خود به تنهایی بحث مجزایی است امــا بعنوان یک پشتیبان وبسایت لازم است تا حدی با مسائل سئو آشنا باشید زیرا فعالیت های سئوی سایت و پشتیبانی و نگهداری از سایت مرتبط با یکدیگر است و در صورت آشنایی و درک مسائل سئو در نتیجه در زمینه پشتیبانی وبسایت نیز موفق می شوید.

بعنوان مثال سرعت وبسایت که یکی از مسائل مهم در سئوی تکنیکال است، پیش از این به عنوان یکی از بخش های مهم در پشتیبانی وبسایت به آن پرداختیم.

8-بررسی طراحی ریسپانسیو وبسایت

یکی از مسائلی که امروزه الگوریتم های گوگل به آن توجه ویژه ای دارند ریسپانسیو بودن قالب سایت و بهینه سازی سایت برای نمایش در دستگاه های مختلف است، یکی از وظایف مهم یک پشتیبان سایت بررسی این مسئله است، زیرا از این طریق می توان بازدید وبسایت و در نتیجه رتبه وبسایت و به تبع میزان فروش سایت را افزایش داد.

کلام آخر

پشتیبانی سایت یکی از مهمترین مراحل پس از طراحی سایت است که بعنوان یک متخصص یا پشتیبان سایت بهتر است اطلاعات خود را در زمینه های مرتبط با توسعه وبسایت افزایش دهید تا در نهایت بتوانید مراحل نگهداری از آن را به سادگی انجام دهید.

در این مقاله سعی شد به صورت کامل به بررسی این مسئله که پشتیبان وب سایت چیست بپردازیم، چنانچه سوال یا ابهامی در این رابطه وجود دارد می توانید از طریق بخش نظرات برای ما ارسال کنید تا در کوتاه ترین زمان ممکن پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

Rate this post
خروج از نسخه موبایل